Shakki

Shakki eli šakki on yksi historiallisesti vanhimmista ja arvostetuimmista strategiapeleistä. Sen juuret ulottuvat yli 1500 vuoden taakse Intiaan, jossa se tunnettiin nimellä chaturanga.

Peli levisi kauppareittejä pitkin Persiaan, arabimaailmaan ja lopulta Eurooppaan. Moderni shakki sai nykyisen muotonsa 1400-luvulla, kun kuningattaren liikkeet muuttuivat nykyisenlaisiksi.

Shakki on puhdas strategiapeli, jossa ei ole sattuman osuutta. Jokainen siirto vaikuttaa pelin kulkuun, ja voittaja määräytyy pelkästään taidon perusteella. Tämä tekee siitä ikuisesti kiehtovan henkisen haasteen, jossa mestaruus vaatii vuosien harjoittelua ja syvällistä ymmärrystä.

Shakki säännöt

Shakkia pelataan 8×8 ruudukossa, jossa on 64 ruutua. Toinen pelaaja pelaa valkoisilla nappuloilla, toinen mustilla. Valkoiset aloittavat aina ensimmäisenä.

Pelin tavoite on saada vastustajan kuningas shakkimattiin. Tämä tarkoittaa tilannetta, jossa kuningas on uhattuna eikä sitä voi pelastaa millään siirrolla.

Shakin säännöt määrittävät, miten jokainen nappula liikkuu. Nappulat voivat syödä vastustajan nappuloita siirtymällä niiden paikalle.

Jos kuningas on shakissa, pelaajan täytyy välittömästi poistaa uhka joko siirtämällä kuningasta, estämällä hyökkäys tai syömällä hyökkäävä nappula.

Nappulat ja siirrot

Pelilaudalla on kuusi erilaista nappulatyyppiä. Kaikki nappulat omaavat uniikin liikkumistapansa ja arvon pelissä.

Nappuloiden sijoittelu alkuasemassa noudattaa tarkkaa järjestystä. Kuningatar asetetaan aina oman värinsä ruutuun keskelle takariviin.

Shakin oppiminen alkaa nappuloiden liikkeiden hallinnasta. Kun perusteet on opittu, voi syventää tietämystä taktiikasta ja strategiasta.

Sotilas

Sotilas on shakin perusnappula. Se liikkuu eteenpäin yhden ruudun kerrallaan, mutta ensimmäisellä siirrolla se voi edetä kaksi ruutua.

Sotilas syö viistoon eteenpäin yhden ruudun päähän. Se on ainoa nappula, joka liikkuu eri tavalla kuin syö.

Kun sotilas saavuttaa laudan vastakkaisen pään, se ylenee. Pelaaja voi valita sotilaan tilalle kuningattaren, tornin, ratsun tai lähetin. Ohestalyönti-syönti on sotilaan erikoissääntö. Jos vastustajan sotilas liikkuu kaksi ruutua ja siirtyy oman sotilaan vierelle, voi sen syödä välittömästi.

Ratsu

Ratsu liikkuu L-kirjaimen muotoisesti: kaksi ruutua yhteen suuntaan ja yhden ruudun kohtisuoraan. Se on ainoa nappula, joka voi hyppiä muiden nappuloiden yli.

Ratsun siirto koostuu aina kolmesta ruudusta. Se voi liikkua kahdeksaan eri suuntaan laudan keskellä. Ratsu on erityisen vaarallinen suljetuissa asemissa. Sen kyky hyppiä tekee siitä jopa lähettiä arvokkaamman tiukoissa tilanteissa.

Laudan reunoilla ratsun liikkuvuus rajoittuu merkittävästi. Kulmassa ratsu pystyy vain kahteen eri siirtoon.

Torni

Torni liikkuu suoraan vaaka- ja pystysuunnassa niin pitkälle kuin mahdollista. Se on yksi voimakkaimmista nappuloista pelissä. Avoimilla linjoilla torni on erityisen tehokas. Se voi hallita kokonaisia rivejä ja sarakkeita.

Tornit toimivat hyvin yhdessä. Kaksi tornia samalla rivillä tai sarakkeella muodostavat voimakkaan yhdistelmän. Linnoittautuminen on erikoissääntö, jossa kuningas ja torni siirtyvät samalla vuorolla. Tämä on ainoa siirto, jossa liikutetaan kahta nappulaa.

Lähetti

Lähetti liikkuu shakissa viistoon niin pitkälle kuin mahdollista. Se voi liikkua neljään viistoon suuntaan: vasemmalle ylös, oikealle ylös, vasemmalle alas ja oikealle alas.

Lähetti pysähtyy, kun se kohtaa toisen nappulan tai laudan reunan. Jos tiellä on vastustajan nappula, lähetti voi syödä sen siirtymällä sen paikalle.

Jokainen lähetti on sidottu oman värinsä ruutuihin – valkoisilla ruuduilla aloittava lähetti pysyy aina valkoisilla ruuduilla, ja tummilla ruuduilla aloittava lähetti pysyy tummilla ruuduilla.

Lähetti on arvoltaan noin kolme sotilasta ja toimii parhaiten avoimilla viistoilla. Kahden lähetin yhdessä toimimista kutsutaan ”lähettiparkiksi”, ja ne voivat olla erittäin voimakkaita avoimissa asemissa.

Kuningatar

Kuningatar on shakin voimakkain nappula. Se yhdistää tornin ja lähetin liikkeet pystyen liikkumaan kaikkiin kahdeksaan suuntaan.

Kuningatar on arvoltaan noin yhdeksän sotilasta. Sen menettäminen on usein ratkaiseva takaisku.

Varhainen kuningattaren kehittäminen on usein virhe. Vastustaja voi hyökätä sen kimppuun ja voittaa aikaa kehittämällä muita nappuloita. Kuningatar on tehokas sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa. Se voi nopeasti siirtyä laudan toiselle puolelle.

Kuningas

Kuningas liikkuu yhden ruudun mihin tahansa suuntaan. Se on tärkein nappula, koska sen “menettäminen” päättää pelin.

Alkupelissä kuningas pidetään turvassa. Linnoittautuminen on tärkein turvallisuustoimi.

Loppupelissä kuningas muuttuu aktiiviseksi nappulaksi. Se voi auttaa omien sotilaiden etenemisessä ja estää vastustajan sotilaita.

Kuningas ei voi liikkua ruutuun, joka on vastustajan nappulan uhkaama. Tämä rajoittaa sen liikkuvuutta merkittävästi.

Näin voitat pelissä

Shakkimatti on pelin lopullinen tavoite. Shakkimatissa kuningas on uhattuna eikä sitä voi pelastaa millään siirrolla. Tasapeli syntyy useissa tilanteissa: patti, kolminkertainen aseman toistuminen, 50 siirron sääntö (kun molemmat pelaajat ovat pelanneet 50 siirtoa) tai riittämättömät nappulat matittamiseen.

Keskustan hallinta antaa taktisia etuja. Nappulat ovat keskustassa tehokkaimmillaan ja voivat siirtyä nopeasti laudan eri osiin.

Shakin oppiminen vaatii pelin syvällistä ymmärtämistä, ja sitä kannattaa harjoitella. Voit harjoitella esimerkiksi netissä tekoälyä vastaan. Myös tehtäväshakki kehittää shakin pelaamisen taitoja.

Shakki muunnelmat

Shakista on olemassa lukuisia muunnelmia. Ne tuovat peliin uusia ulottuvuuksia ja haasteita. Muunnelmat voivat muuttaa alkuasetelmaa, nappuloiden liikkeitä tai jopa laudan kokoa. Jotkut muunnelmat lisäävät sattuman elementtejä.

Shakki960

Shakki960, joka tunnetaan myös nimellä Fischer Random, sekoittaa takarivin nappuloiden alkuasetelmat. Mahdollisia alkuasetelmia on 960 kappaletta.

Tämä muunnelma eliminoi avausottelun. Pelaajat joutuvat luottamaan puhtaaseen shakin ymmärtämiseen teorian sijaan.

Bobby Fischer kehitti tämän muunnelman, kun oli tyytymätön avausteoriaan. Hän halusi palauttaa shakin luovuuden ja satunnaisuuden. Linnoittautumisen säännöt toimivat samalla tavalla, mutta alkuasetelma voi vaikuttaa niiden toteutukseen.

Kukkulankuningas

Kukkulankuningas on muunnelma, jossa tavoite on saada oma kuningas laudan keskelle. Matittaminen on myös mahdollinen voittotapa.Peli muuttaa kuninkaan roolin passiivisesta aktiiviseksi. Kuningas täytyy tuoda rohkeasti laudan keskelle.

Kukkulankuningas-muunnelma vaatii täysin erilaisen ajattelutavan. Perinteiset shakin periaatteet eivät päde samalla tavalla.

Tandemshakki

Tandemshakissa kaksi pelaajaa pelaa yhdessä toista paria vastaan. Joukkuekaverit istuvat vastakkain.

Pelaajat eivät saa kommunikoida keskenään. Strategian kehittäminen vaatii hiljaista yhteistyötä ja vastustajan intentioiden ymmärtämistä.

Syöty nappula siirtyy kaverin nappula-arsenaaliin. Kaveri voi siis asettaa nappulan laudalle oman vuoronsa aikana.

Crazyhouse

Crazyhouse-muunnelmassa syöty nappula siirtyy syöjän varastoon. Nappulan voi asettaa takaisin laudalle oman vuoron aikana. Tämä muunnelma tekee pelistä hyvin dynaamisen.

Kuninkaan turvallisuus on entistä tärkeämpää. Hyökkäykset voivat syntyä äkillisesti varastonappuloiden avulla.

3-Shakki

3-Shakki on kolmen pelaajan muunnelma, joka pelataan kuusikulmaisella laudalla. Jokainen pelaaja yrittää matittaa toisen kuningas.

Peli päättyy, kun yksi kuningas on matissa. Matittanut pelaaja voittaa, ja matitettu pelaaja häviää.

Liittoumat muodostuvat luonnollisesti johtavaa pelaajaa vastaan. Pelin dynamiikka muuttuu jatkuvasti tilanteiden mukaan.

Lataa sovellus

Nykyään shakkia voi pelata helposti älypuhelimella tai tietokoneella. Suosittuja sovelluksia ovat Chess.com:in sovellus ja Lichess.

Sovellukset tarjoavat pelejä eri aikakontrolleilla. Salamashakki kestää minuutteja, kun taas kirjeenvaihtoshakki voi kestää päiviä.

Tekoälyä vastaan pelaaminen on hyvä harjoittelutapa. Sovellukset tarjoavat eri vaikeustasoja aloittelijoista mestariluokkaan. Analyysityökalut auttavat pelin jälkeisessä oppimisessa. Ne näyttävät parhaat siirrot ja selittävät virheet.

UKK

Mikä on paras aloitus shakissa?

Ei ole yhtä parasta avausta shakissa. Suosittuja avauksia ovat e4, d4, Nf3 ja c4, jotka kaikki kehittävät nappuloita ja taistelevat keskustan hallinnasta. Paras avaus riippuu pelaajan tyylistä ja vastustajan vastauksista.

Mikä on shakin tärkein nappula?

Kuningas on ehdottomasti tärkein nappula, koska sen menettäminen päättää pelin. Kuitenkin pelissä kuningatar on arvokkain nappula taktisessa mielessä. Alkupelissä keskitytään kuninkaan turvallisuuteen, loppupelissä kuningas muuttuu aktiiviseksi.

Mitä sanotaan kun voittaa shakissa?

Kun vastustajan kuningas on shakkimatti, sanotaan ”matti” tai ”shakkimatti”. Pelaaja voi myös sanoa ”kiitos pelistä” tai antaa kättelyjä turnauspelaamisessa. Verkkopelaamisessa riittää usein ”hyvä peli” tai ”kiitos”.