Pyramidipasianssi

Klassinen pyramidipasianssi on hauska ja haastava yksinpeli, joka tarjoaa mukavaa ajanvietettä ja aivojumppaa rauhallisiin hetkiin. Pyramidipasianssi on kuin pasianssin ja matematiikan ihana liitto, jossa tavoitteena on purkaa korttipyramidi parittamalla kortteja. Kuulostaa ehkä yksinkertaiselta, mutta tämä peli tarjoaa todellista haastetta, eikä sen ratkaiseminen ole suinkaan mikään läpihuutojuttu.

Pyramidipasianssin peliohjeet ja säännöt

Pyramidin säännöt on varsin helppo oppia, mutta sen läpäiseminen vaatii jo hieman enemmän harjoittelua, taitoa sekä puhdasta onnea. Peliä pelataan tavallisella 52 kortin pakalla ilman jokereita. Tavoitteena on purkaa 28 kortin pyramidi parittamalla kortteja, joiden summa on tasan 13. Näitä yhdistelmiä voidaan luoda sekä pyramidin vapaana olevista korteista kuin myös käsipakan kääntökorteista. Kuningas kääntyy aina yksin, sillä sen arvo on tässä pelissä 13.

Nostopakan kortteja käännetään kerralla joko yksi tai kolme kappaletta, riippuen pelattavista säännöistä. Tavallisten sääntöjen mukaan tämän pakan saa käydä läpi vain kerran, mutta myös näissä säännöissä on hieman eroja pelaajasta ja muunnelmasta riippuen.

Pyramidi tarjoaa mukavaa aivojumppaa, sillä sen läpäiseminen ei missään tapauksessa ole helppoa. Päinvastoin, pelin todennäköisyydet ovat melko pienet, mikä vain lisää sen tarjoamaa jännitystä! Tämä peli on hauska lisä pasianssien laajaan valikoimaan. Jos muutkin yksin pelattavat korttipelit kiinnostavat, kannattaa kuitenkin tutustua esimerkiksi myös vapaakenttä pasianssiin, joka tarjoaa hieman erilaisia pelielämyksia pyramidiin verrattuna. Opi pelaamaan vapaakenttä pasianssia täällä mikäli aihe kiinnostaa. Nyt jatkamme kuitenkin tutustumista jännittävään pyramidipasianssiin ja sen toimintoihin.

Kuinka peli etenee?

Peli aloitetaan levittämällä kortit pyramidin muotoon; yksi kortti ylimmäksi, kaksi sen alle ja niin edelleen, kunnes alimmalla rivillä on seitsemän korttia. Alimman rivin kortit asetetaan kuvapuoli ylöspäin ja muut kuvapuoli alaspäin. Näitä käännetään sitten pelin aikana aina niiden vapautuessa. Loput kortit muodostavat nostopakan. Kun asettelu on tehty, on aika aloittaa pyramidin purkaminen.

Katso tarkasti pyramidia ja varmista, löydätkö vapaina olevista korteista kahden kortin yhdistelmiä, jotka muodostavat summan 13? Jos näitä löytyy, voit poistaa ne pelialustalta. Muista, että kuninkaat ovat yksinäisiä susia – ne voit poistaa heti. Jos et löydä lainkaan sopivia pareja, ei hätää. Nosta kortti pakasta ja katso, voitko yhdistää sen johonkin pyramidin korttiin.

Peli jatkuu tätä rataa, kunnes olet onnistunut joko poistamaan koko pyramidin ja pääsemään eroon myös nostopakasta (onnittelut!) tai jäät jumiin ilman mahdollisia siirtoja, jolloin peli on hävitty.

Pyramidipasianssin historia

Vaikka pyramidipasianssin tarkka historia onkin hieman hämäränpeitossa, ulottuvat sen juuret kuitenkin todennäköisesti 1800-luvun alkupuolelle jonnekin päin Eurooppaa. Mitään ihan varmaa tietoa tämän pelin synnystä ei ole, mutta varmaa on ainakin se, että peli ampaisi suureen suosioon vuonna 1990, kun Microsoft julkaisi pelin ensimmäisen digitaalisen version nimellä Tut´s Tomb.

Kuvakorttien arvot

Pyramidipasianssin kuvakorteilla on omat arvonsa, jotka on hyvä tuntea oikeiden yhdistelmien saavuttamiseksi. Kuten jo aiemmin todettu, kuningas on 13 pisteen arvoinen ja se voidaan poistaa pelistä yksin. Ässä on puolestaan yhden pisteen arvoinen, kuningatar 12 ja jätkä 11.

Muut kortit ovat niiden osoittaman luvun arvoisia. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi jätkä voidaan poistaa pelialustalta yhdessä kakkosen kanssa, kun taas kuningatar ja ässä muodostavat yhdessä 13 pisteen yhdistelmän.

Vinkit Pyramidipasianssin läpäisyyn

Vaikka pyramidipasianssissa onkin pitkälti kyse tuurista, sillä pelaajat eivät voi vaikuttaa korttiensa järjestykseen, voi omaa peliä kuitenkin pyrkiä edistämään muutamia avuliaita vinkkejä hyödyntämällä.

  • Aloita tarkastamalla pyramidin alaosa ja poista sieltä mahdolliset kortit.
  • Siirrä kuninkaat aina niiden vapautuessa pois pelialustalta, jotta ne eivät tuki muita kortteja.
  • Mieti muutama siirto eteenpäin; joskus kannattaa jättää helppo pari odottamaan, jos sen pelaaminen voisi estää myöhemmän siirron.
  • Käytä nostopakkaa viisaasti; joskus kannattaa nostaa uusi kortti ja tarkistaa tilanne, vaikka näkisikin mahdollisen pariyhdistelmän pyramidissa. Tämä voi avata uusia, entistä parempia mahdollisuuksia.
  • Pysy rauhallisena; pasianssipelit vaativat rentoa ja rauhallista otetta. Niiden kanssa ei kannata hätäillä tai hermostua, sillä se voi vaikuttaa omaan harkintakykyyn siirtojen tekemisessä.

Tärkeintä on pitää hauskaa ja nauttia pelistä, meni se läpi tai ei. Pasianssit ovat jännittäviä pulmapelejä, jotka tarjoavat hyvää aivojumppaa ja mielenkiintoista tekemistä esimerkiksi rauhallisiin koti-iltoihin.

Mitkä ovat todennäköisyydet?

Jos olet joskus tuskaillut pyramidipasianssin vaikeutta, et ole yksin! Tiukimpien sääntöjen mukaan voiton todennäköisyys on noin 1:50. Tämä tarkoittaa sitä, että joka 50 peli pitäisi keskimäärin voittaa. Tämä on tottakai vain tilastollinen luku, ja totuus voitoista määräytyy pitkälti onnen perusteella. Älä kuitenkaan lannistu, sillä kuka tietää, ehkäpä juuri sinun seuraava pelisi päättyy voittoon!

Pyramidipasianssin muunnelmia

Jos perusversion pelaaminen alkaa pitkästyttää, voit testata myös pyramidin muita muunnelmia, jotka tuovat hieman uudenlaisia ominaisuuksia ja sääntöjä tämän klassisen pelin pelaamiseen. Avoin pyramidi on yksi pelin suosittu variaatio, jossa pyramidi rakennetaan niin, että kaikki kortit ovat kuvapuoli ylöspäin. Tämä helpottaa pelaamista, sillä pelaajan on helpompi ennakoida tulevia siirtojaan.

Toinen tunnettu muunnelma on kolmio, jossa pyramidi rakennetaan ylösalaisin. Peli alkaa siis yhdellä vapaalla kortilla. Tämä on perinteistä peliä huomattavasti haastavampi versio, joka tarjoaa uudenlaisia elämyksiä pelaamiseen. Rento pyramidi on puolestaan helpotettu muunnelma, jossa voittoon riittää se, että kaikki pyramidin kortit saadaan pelattua. Sillä ei ole väliä, jäävätkö nostopakan kortit pöytään. Nämä erilaiset muunnelmat tarjoavat mukavaa vaihtelua ja tekevät pelistä miellyttävämmän eri taitotasoille.

Pelin lopetus ja pisteiden laskeminen

Peli päättyy voittoon, jos saat pelattua kaikki pyramidin ja nostopakan kortit. Vaihtoehtoisesti peli voi päättyä myös tappioon, mikäli pelaajalla ei ole enää yhtään mahdollista siirtoa. Mutta miten ne pisteet sitten lasketaan?

Pyramidia voidaan pelata halutessa myös pisteytyksellä, mikäli halutaan esimerkiksi otella muita pelaajia vastaan. Helpointa on laskea, montako korttia peliin jäi. Mitä vähemmän kortteja, sitä parempi. Täydellinen peli on tottakai sellainen, missä pyramidi on tyhjä.

Yhteenveto

Pyramidipasianssi on kiehtova sekoitus strategiaa, matematiikkaa ja puhdasta onnea. Se on täydellinen peli, kun kaipaat pientä aivojumppaa, mutta et halua viettää tunteja opettelemalla monimutkaisia sääntöjä.

Olipa kyseessä sitten sadepäivän ajanviete tai tapa rentoutua työpäivän jälkeen, pyramidipasianssi tarjoaa mukavaa haastetta jokaiselle pelaajalle. Mitä siis odotat! Kaiva korttipakka esiin ja ala rakentaa pyramidia. Kuka tietää, ehkäpä juuri sinusta tulee seuraava pyramidin mestari. Ja vaikka se voitto ei kohdalle osuisikaan, pääset ainakin nauttimaan hauskasta ja mielenkiintoisesta pelistä.