Sisällysluettelo
Vapaakenttä kuuluu pelatuimpiin pasianssi- eli solitaire-peleihin. Peli sopii sekä aloittelijoille että kokeneille pelaajille. Sen säännöt ovat selkeät, ja voittaminen vaatii taitoa. Toisin kuin useimmissa pasiansseissa, kaikki kortit ovat näkyvissä heti alussa. Tämä korostaa pelaajan kyvykkyyttä onnen sijaan. Pelissä käytetään täyttä 52 kortin pakkaa ilman jokereita. Jos taas pidät taitoa vaativista peleistä, voit kokeilla myös yatzyä, joka on suosittu noppapeli, jossa strategia ja tuuri kohtaavat hauskalla tavalla.
Kuinka vapaakenttää pelataan?
Vapaakenttä alkaa, kun 52 kortin pakka jaetaan kahdeksaan pystysuuntaiseen pinoon. Neljään ensimmäiseen pinoon jaetaan seitsemän korttia ja neljään jälkimmäiseen kuusi korttia. Toisin kuin kasino korttipeli, jossa kerätään kortteja pöydältä, Vapaakentässä kortit järjestetään pinoihin. Pienemmät pinot helpottavat korttien siirtelyä pelin alussa.
Pystyriveissä kortit asetetaan vuorotellen punainen-musta-järjestyksessä, ja numerojärjestys kulkee laskevasti. Tyhjään pystyriviin saa sijoittaa minkä tahansa kortin. Peli sisältää myös neljä vapaata paikkaa yksittäisille korteille, jotka toimivat väliaikaisina säilytyspisteinä.
Vapaat paikat laajentavat pelin vaihtoehtoja: niiden avulla voi siirtää useita kortteja samalla kertaa. Siirrettävien korttien määrä riippuu vapaiden paikkojen ja tyhjien pystyrivien lukumäärästä.
Lopullinen tavoite on koota kortit neljään kotipinoon maittain ässästä kuninkaaseen. Kotipinossa hyväksytään vain saman maan kortit peräkkäin.
Peli päättyy voittoon, kun jokainen kortti on omassa kotipinossaan.
Vapaakenttä pasianssi säännöt
Vapaakenttä on helppo oppia, sillä pelin säännöt ovat yksinkertaiset ja johdonmukaiset. Jo muutaman pelin jälkeen perusperiaatteet ovat hallussa, vaikka taitavaksi pelaajaksi kasvaminen vaatiikin harjoittelua.
Pelin päätavoite on koota kortit neljään kotipinoon maittain ässästä kuninkaaseen. Peliä pelataan kahdella erilaisella siirtosäännöllä.
Kotipinoihin kortit järjestetään maittain nousevassa järjestyksessä. Jokainen kotipino alkaa ässästä ja päättyy kuninkaaseen. Samaan kotipinoon sopivat vain saman maan kortit peräkkäin.
Pystyriveissä noudatetaan eri sääntöä: kortit järjestetään laskevasti niin, että värit vuorottelevat. Esimerkiksi mustan kasin alle sopii punainen seiska, jonka alle taas musta kutonen. Tyhjään pystyriviin saa sijoittaa minkä tahansa kortin.
Pelin aikana kortteja siirrellään pystyrivien välillä. Käytössä on myös neljä vapaata paikkaa, jotka toimivat väliaikaisina säilytyspisteinä yksittäisille korteille. Yhdellä siirrolla voi siirtää useita kortteja kerralla. Siirrettävien korttien määrä riippuu vapaiden paikkojen ja tyhjien pystyrivien lukumäärästä.
Pelin eteneminen
Pelin tavoitteena on saada kaikki kortit siirrettyä kotipinoihin ässästä kuninkaaseen maittain järjestettynä. Kortteja siirrellään pystyrivien välillä, ja vapaita paikkoja käytetään apuna väliaikaiseen säilytykseen.
Jokainen siirto kannattaa harkita tarkasti, sillä yksittäiset päätökset vaikuttavat myöhempiin siirtovaihtoehtoihin. Voittoon vaaditaan hyvää korttien järjestyksen hahmottamista ja eri siirtovaihtoehtojen punnitsemista.
Näin voit voittaa
Peli päättyy voittoon, kun kaikki kortit ovat kotipinoissa oikeassa järjestyksessä. Useimmat jaot ratkeavat, kun siirrot suunnittelee huolella.
Vinkkejä pelin läpäisyyn
Kyseessä on taitopeli, jossa lähes kaikki jaot ovat ratkaistavissa oikeilla siirroilla. Voittamiseen tarvitaan enemmän suunnittelua kuin onnea, ja alla olevat vinkit auttavat sinua onnistumaan useammin.
Käytännön neuvoja
Tutki aina koko pelitilannetta ennen siirtoja. Mieti 3-5 siirtoa etukäteen, näin ymmärrät päätöstesi tulevat seuraukset.
Säästä vapaakentät vain pakollisiin tilanteisiin. Ne ovat tärkeitä apuvälineitä hankalissa kohdissa. Mitä vähemmän täytät vapaakenttiä, sitä enemmän sinulla on vaihtoehtoja käytössäsi.
Siirrä ässät kotipinoon heti tilaisuuden tullen. Myös pienet kortit (2-5) kannattaa viedä kotipinoon, jos siirto ei haittaa muita suunnitelmiasi. Näin saat lisää pelivaraa laudalle.
Yritä saada yksi pystyrivi tyhjäksi. Se avaa uusia mahdollisuuksia ja toimii apuna pitkien korttisarjojen siirtämisessä. Tyhjä pystyrivi on arvokkaampi kuin yksittäinen vapaakenttä.
Harkitse aina kotipinoon siirtämistä. Kortti voi olla hyödyllisempi pelilaudalla kuin kotipinossa. Esimerkiksi punainen kuutonen saattaa auttaa muiden korttien järjestelyssä. Kysy itseltäsi: “Tarvitsenko tätä korttia vielä muualla?”
Jos peli tuntuu aluksi vaikealta, älä luovuta. Opit joka kerta lisää, ja pian hallitset hankalatkin siirtosarjat. Vapaakenttä poikkeaa muista pasiansseista siinä, että melkein kaikki jaot voi selvittää.
Anna itsellesi aikaa harjoitella. Huomaat pian, kuinka pelinkulku selkeytyy ja jokainen jako tuo uusia pulmia ratkottavaksi.
Vapaakentän historia
Vapaakenttä nousi suosioon 1990-luvulla, kun Microsoft lisäsi sen Windows-käyttöjärjestelmään nimellä FreeCell. Tästä alkoi pelin vakiintuminen tietokonepasianssin klassikoksi.
Pelin juuret juontavat 1960-luvulle. C.L. Baker loi Eight Off -pelin, joka esiteltiin Martin Gardnerin Mathematical Games -kolumnissa Scientific American -lehdessä kesäkuussa 1968. Paul Alfille ohjelmoi ensimmäisen tietokoneversion FreeCell-pelistä vuonna 1978 PLATO-järjestelmälle.
Vapaakenttä eroaa muista pasiansseista siinä, että melkein kaikki jaot voi ratkaista. Microsoftin alkuperäisessä versiossa oli 32000 jakoa, joista vain yksi (#11982) oli mahdoton selvittää. Kun jakoja lisättiin miljoonaan, löytyi kahdeksan ratkaisematonta: 11982, 146692, 186216, 455889, 495505, 512118, 517776 ja 781948.
Pelin eri variaatiot
Peli on poikinut monia muunnelmia. Kukin versio tuo peliin uusia sääntöjä ja haasteita, mutta säilyttää pelin perusrakenteen.
Baker’s Game
Tässä versiossa pystyriveissä pinotaan kortteja vain saman maan sisällä, ei vuorovärein kuten perusversiossa. Esimerkiksi ruutu seiskan päälle sopii vain ruutu kutonen. Vapaakenttien käyttö pysyy samana. Siirtovaihtoehtojen väheneminen tekee pelistä tavallista hankalamman.
Eight Off
Eight Off sisältää kahdeksan vapaakenttää tavallisen neljän sijaan. Kortit voidaan pinota joko maittain tai vuorotellen väreittäin. Tämä valinta vaikuttaa pelin vaikeustasoon. Ylimääräiset vapaakentät antavat enemmän pelivaraa, mutta peli vaatii silti tarkkaa suunnittelua.
Penguin
Penguinissa on seitsemän pystyriviä ja seitsemän vapaakenttää. Jokaisessa kotipinossa on yksi aloituskortti valmiina. Pystyriveissä kortit järjestetään vuorovärein ja laskevasti kuten perusversiossa. Erikoisasetelma ja säännöt tekevät pelistä omanlaisensa haasteen.
Sea Towers
Seahaven Towers käyttää kymmentä pystyriviä ja neljää vapaakenttää. Pystyriveissä kortit pinotaan laskevasti maittain. Pelin erilainen rakenne ja sääntöjen muutokset tuovat uutta haastetta pelaajalle.
Penguin and Sea Towers Combination
Tämä harvinainen versio sulattaa yhteen Penguinin ja Sea Towersin piirteet, mikä vaatii molempien muunnelmien osaamista.
Vapaakenttä myös verkossa
Peliä voi pelata maksutta useilla suomalaisilla ja kansainvälisillä sivustoilla. Tietokoneversiot valvovat sääntöjen noudattamista, laskevat siirrettävien korttien määrän ja näyttävät pelin etenemisen. Pasianssin digitaaliset versiot ovat säilyttäneet asemansa suosituimpina tietokonepeleinä, eikä Vapaakenttä ole poikkeus.
Verkkopeli käynnistyy napin painalluksella. Sivustot tallentavat pelattujen pelien tulokset ja antavat pelaajan valita haluamansa pelinumeron. Voit myös seurata omaa edistymistäsi ja verrata tuloksiasi muiden pelaajien saavutuksiin.
Peliä voi kokeilla esimerkiksi näillä sivustoilla:
- Pasianssi-pelit.com
- Freecell.xyz
- Solitaire Paradise
- Pasianssi.com
- Pelikone.fi
Tämä pasianssipeli kulkee mukanasi puhelimessa. Voit ladata pelin Google Playn tai App Storen valikoimista. Mobiilisovellukset sisältävät usein hyödyllisiä lisäominaisuuksia: siirtojen perumisen ja vinkit. Nämä auttavat sinua oppimaan pelin niksit nopeammin.